Cinema in Context

Programmes

12-03-1896 add to bookbag

Amsterdam • Kalverstraat 220 • Société de la Photographie Animée (Brussel)

permalink: http://www.cinemacontext.nl/id/V084148

Algemeen:


winkelpand

location Amsterdam, Kalverstraat 220
operator Société de la Photographie Animée (Brussel)

note Filmvoorstellingen vanaf donderdag 12 maart tot 31 mei 1896. Men vertoont acht films per voorstelling, een steeds wisselende selectie van titels. Twee Franse operateurs van Lumière, Camille Cerf en Francis Doublier, hebben de leiding.

52.367519,4.892290
Amsterdam, Kalverstraat 220


Programme

Kindermaaltijd
Sortie des usines Lumiere à Lyon (1895)
Besproeier, De
Kaartspel, Het
Zee, De
Kindervermaak
Smeden, De
Vechtpartij, Een
Aankomst van het spoor
Drukke straat in grote stad
publications 
Algemeen Handelsblad, 13-03-1896 (Amsterdam). Voorstelling Kalverstraat 220 op 12-3-1896; uitnodigingen zijn uitgegaan naar de pers. Vertoond werden films van Lumière: o.a. ARRIVE D'UN TRAIN
Nieuws van de Dag, 14-03-1896 (Amsterdam). 'Levende photographieën in de Kalverstraat 220'. Vertoond wordt: - DRUKKE STRAAT IN GROTE STAD - VECHTPARTIJTJE VAN 2 MANNEN IN EEN TUIN - KOFFIEHUIS SCENE - SPOORWEGSTATION / AANKOMST VAN EEN TREIN
• Convents, Guido, "Het geheim van Charles Schram: België en de Nederlandse filmexploitatie 1896-1900", in: Jaarboek Mediageschiedenis 8, 1997 (Amsterdam), p.73-89.
• Briels, Adriaan, in: De intocht van de Levende Photographie in Amsterdam, 1971 (Amsterdam).
• "Brieven uit de hoofdstad CXLVI", in: Leeuwarder Courant, 16-03-1896. Beschrijving van een voorstelling met de Cinematograaf van Lumière in de Kalverstraat 220 te Amsterdam. "Men denkt zelfs, dat de locomotief van het doek in de zaal zal rennen."
• "De Cinematograaf", in: De Amsterdammer, 14-03-1896. "Wat men te zien krijgt is inderdaad zoo verrassend, zoo piquant, dat wij aan het publiek waarvan tot op het oogenblik nog geen enkel vertegenwoordiger dit gezien heeft, met warmte aanbevelen, het te gaan zien. Men verbaast zich in dezen tijd over weinig meer, dat is zeker; men neemt iets waar en - men gaat verder; het ongewone is met name in een groote stad, gewoon geworden. En toch, men denke een oogenblik na, bij het zien van wat door de Cinematograaf wordt tot stand gebracht, en men zal vol bewondering de vorderingen der wetenschap gadeslaan. Wij kunnen de Cinematograaf het best vergelijken met een tooverlantaam, met dien verstande, dat de lichtbeelden, die op hot doek worden geworpen, leven. Een straat, die vertoond wordt, is een straat vol leven, vol beweging; men loopt, men draaft, men rijdt. Twee kindertjes spelen, zij lachen, zij liefkozen een pop, allersnoezigst, levensgroot. De brandweer marcheert in snellen pas aan. Een smid is in zijn werkplaats bezig; hij smeedt het ijzer en koelt het af; de damp stijgt opwaarts. Een drietal heeren zit te kaarten, zij rooken en de rookwolkjes kronkelen in de lucht, zij schenken bier in en het bier schuimt. Een spoortrein komt het station binnenrollen, zwaar en plomp; onwillekeurig wijkt men terug; de reizigers stappen uit, zij draven en loopen, een echte stationsdrukte. Nog eens: het is alleraardigst. Medegedeeld werd dat binnen een paar dagen nog veel meer tafereelen vertoond worden. Stellig gaan wij dan nog eens kijken; 't is inderdaad de moeite waard."
• "Een spoorwegongeluk", in: De Tijd, 15-04-1896. 'De cinematograaf van de heeren A. en L. Lumière, Kalverstraat 220, gaat voort met veel bezoekers te trekken. Die belangstelling blijft zij inderdaad verdienen, èn om het aantrekkelijk-verrassende van het voorgestelde, èn om de wijziging, nu en dan in het program gebracht, vooral ter wille van de heeren en dames, die een tweede en derde maal met hun kinderen terugkeeren, om zich met de grappige, druk-bedrijvige tableaux, door de cinematograaf onder hun oogen gebracht, te amuseeren. Want dat doen ze zich, allen die de cinematograaf zien werken, hetzij ze een koddig tafreeltje te aanschouwen geeft, waarin een handige mimiker zijn hoed en daarmede zijn gelaat en houding een dozijn veranderingen doet ondergaan, als in meer serieuze nummers als een omvallende (beter: omgetrokken) muur, die in zijn val een stofwolk doet opgaan, welke een paar seconden de werklieden geheel voor het oog verbergt, of het vaste nummer van 't programma: "De aank. van een spoortrein". Weliswaar waren de bezoekers op een dezer avond getuigen van een extra-nummer: "een spoorwegongeluk", wijl door een defect in de machine het spoor plotseling in tweeën brak, doch weldra had de directie gezorgd, een tweede serie photographieën in haar bezit te hebben, ten einde het "spoorwegverkeer te herstellen". Naar wij vernemen, zal de cinematograaf binnenkort naar Scheveningen en van daar naar de residentie worden overgebracht. Hun, die zich-zelven en hun kinderen een onschuldig genot willen verschaffen, zij nogmaals aanbevolen, van deze werkelijk aardige gelegenheid daartoe gebruik te maken.'
• "Uit de hoofdstad, CCLVI", in: Provinciale Groninger Courant, 16-03-1896. Verslag van een bezoek aan de cinematograaf van Lumière in de Kalverstraat te Amsterdam.

back to top